ستاره و سیاره‌ای که ایرانیان نام‌گذاری خواهند کرد.

سابقه نام‌گذاری‌ اسامی ایرانی بر اجرام فضایی
شهریور ۱۲, ۱۳۹۸
روزنامه جام‌جم: بگو چی صداش كنیم!
شهریور ۲۷, ۱۳۹۸
نمایش همه

ستاره و سیاره‌ای که ایرانیان نام‌گذاری خواهند کرد.

منبع: NASA, ESA, A. Simon

ستاره HD 175541 که اتحادیه بین‌المللی نجوم نام‌گذاری‌ آن را به کشورمان واگذار کرده، ستاره زردرنگی در صورت فلکی مار است. این ستاره جویای نام به دلیل کم بودن روشنایی ظاهری‌اش در آسمان با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیست؛ هرچند درخشندگی واقعی آن از خورشید هم بیشتر است و صرفا قرار داشتن در فاصله تقریبی ۴۲۰ سال نوری از زمین باعث شده روشنایی ظاهری آن به طور نسبی کم باشد. این ستاره سنگین‌تر و بزرگتر از خورشید ماست؛ جرم آن حدود ۱/۵ برابر و قطرش تقریبا چهار برابر خورشید است. از سوی دیگر در مقایسه با خورشید ما ستاره جوان‌تری به شمار می‌رود و فقط کمی بیشتر از نصف آن سن دارد.

سیاره فراخورشیدی که به دور این ستاره می‌گردد و باید در این پویش به همراه ستاره نام‌گذاری شود، فعلا با نام HD 175541 b شناخته می‌شود. این دنیای بیگانه، غولی گازی بزرگتر از سیاره مشتری است که تقریبا نصف آن جرم دارد. غول‌های گازی به سیاره‌هایی بزرگ و شبیه به سیاره مشتری گفته می‌شود که بر خلاف کره زمین سطح سنگی و جامد ندارند. با توجه به اندازه و جرم این سیاره، چگالی (مقدار تراکم) آن از کم‌چگال‌ترین سیاره منظومه شمسی یعنی زحل نیز کمتر است و درست مانند این سیاره حلقه‌دار و زیبای منظومه شمسی، اگر می‌شد آن را در آب قرار داد، روی آب شناور می‌شد! برخی از ویژگی‌های مدار این سیاره به دور ستاره‌اش به مدار زمین در منظومه شمسی شباهت دارد. مثلا هر بار گردش این سیاره به دور ستاره مادرش حدود ۲۹۸ روز طول می‌کشد که کمی از مدت گردش زمین به دور خورشید (یک سال زمینی) کوتاه‌تر است. همچنین فاصله HD 175541 b از ستاره‌اش تفاوت چندانی با فاصله زمین تا خورشید ندارد. البته میزان کشیدگی بیضی مدار این سیاره از مدار زمین بیشتر است.

سیاره HD 175541 b در فروردین ۲۰۰۷/۱۳۸۶، با داده‌های رصدخانه کِک (Keck) و لیک (Lick) در ایالات متحده به روش «سرعت شعاعی» کشف شد و تنها سیاره‌ای است که تاکنون به دور ستاره HD 175541 کشف شده است. در این روش برای پیدا کردن سیاره‌های فراخورشیدی‌ طیف نور هر ستاره‌ بررسی می‌شود تا شاید در آن اثری از جابجایی‌های مکرر و بسیار کوچک ستاره‌ پیدا شود. این جابجایی‌های جزئی، ناشی از گرانش سیاره‌ای هستند که به دور ستاره می‌گردد و از وجود سیاره و برخی مشخصات آن پرده بر می‌دارند.

پاسخی بگذارید